przejdź do treści

 wiciZngoMale


Marek i Max Z przyjemnością prezentujemy szczegóły tegorocznego projektu "Uczmy się razem żyć!” w 2016 r., który  oficjalnie ruszył 1 września a zakończy się 30 listopada br.

 

Kampania realizowana od 2010 roku przez Wielkopolskie Forum Organizacji Osób z Niepełnosprawnościami ma na celu zwiększenie liczby dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Istotnym elementem kampanii jest także promocja w świadomości społecznej pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnościami. W tym roku, przede wszystkim, kontynuujemy cieszące się wielkim powodzeniem warsztaty, kierowane do dzieci i młodzieży w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach, znajdujących się w Wielkopolsce.

W tym roku zawitamy do 16 przedszkoli, 18 szkół podstawowych i 5 gimnazjów w województwie.

Poniżej opis warsztatów: 

1. Przedszkola:

Warsztaty dla dzieci w wieku 4-6 lat ogólnodostępnych przedszkoli w Wielkopolsce składające się z godzinnego warsztatu/scenki w salach, w których na co dzień odbywają się zwyczajne zajęcia przedszkolne. Udział w warsztatach biorą dzieci z grup, w których nie ma rówieśników z niepełnosprawnościami. W warsztatach wezmą udział lalki przedstawiające dziecko z porażeniem mózgowym dziecięcym, poruszające się na wózku (Marek) oraz jego pełnosprawna koleżanka Tola. Lalki animowane są przez aktorów, którzy do swojej nowej roli przygotowywać się będą podczas wcześniejszych prób.

Jednym z zadań, jakie dzieci dostaną podczas warsztatów jest opowiedzenie rodzicom o tym co działo się podczas warsztatu, i kto dzieci odwiedził.

2. Szkoły podstawowe:

Warsztaty dla dzieci z klas III ogólnodostępnych szkół podstawowych (wiek: 9 – 10 lat) składające się z dwóch części:

a) Część I – czas trwania 1 godzina lekcyjna

W warsztatach wezmą udział lalki przedstawiające dziecko z Zespołem Downa (Agatka) oraz jej pełnosprawny kolega Max. Lalki animowane są przez aktorów, którzy do swojej nowej roli przygotowywać się będą podczas wcześniejszych prób. 

Inscenizacja rozmowy pomiędzy Agatką i jego nowym kolegą Maxem. Dwoje aktorów wykorzystuje w niej 2 lalki muppety
o wysokości 1,5 metra. Rozmowa przebiega w serdecznej atmosferze. Max pyta Agatkę o jej problemy z mówieniem, krępuje się, aby zadawać niektóre pytania, choć ciekawość w końcu wygrywa. Im dłużej dzieci ze sobą rozmawiają, tym bardziej zacierają się różnice, dzieci po prostu rozmawiają ze sobą, jak równy z równym. Po zakończeniu scenki dzieci mogą zadawać pytania lalkom. Aktorzy za pośrednictwem lalek nawiązują dialog z uczniami skłaniając ich do podzielenia się własnymi doświadczeniami, wątpliwościami i uwagami.

b) Spotkanie – czas trwania 1 godzina lekcyjna

Osoby prowadzące – aktorzy i uczestnicząca w warsztatach specjalista ds. edukacji włączającej prowadzą z dziećmi praktyczne warsztaty, dające im możliwość wczucia się w sytuację osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Są to np. ćwiczenia w mówieniu ze słodką pianką/żelkiem w ustach (poznanie perspektywy niewyraźnej mowy osób z Zespołem Downa), podniesienie małej monety za pomocą nałożonej na dłoń grubej rękawiczki (wczucie się w sytuację osób z porażeniem mózgowym) czy orientacja w przestrzeni, w sytuacji założenia na oczy ciemnych gogli, całkowicie uniemożliwiających widzenie. Daje to dzieciom jedyną w swoim rodzaju możliwość zdobycia doświadczenia i wczucia się w sytuację osoby z niepełnosprawnościami.

3. Gimnazja:

Głównym założeniem jest nauka przez doświadczanie, dlatego w czasie warsztatów dużą wagę przykładamy do ćwiczeń
z empatii i samodzielnego wnioskowania. Plan warsztatów i ich przebieg powstał na podstawie pilotażowych zajęć, które przeprowadziliśmy w zeszłym roku i został zmodyfikowany w oparciu o nasze obserwacje i informacje zwrotne, które otrzymaliśmy od uczniów i nauczycieli.

Dodatkową wartością warsztatów jest poznanie Design Thinking – metody pracy projektowej, z której z powodzeniem korzystają nauczyciele i uczniowie na całym świecie, i która zaczyna się pojawiać również w Polsce. Metoda ta pozwala na tworzenie rozwiązań odpowiadających na potrzeby użytkowników (w ten sposób można zaprojektować np. szkolną gazetkę czy piknik lub szukać sposobów rozwiązania problemów np. z zaangażowaniem uczniów w odrabianie prac domowych) jej znajomość jest również przydatna na rynku pracy i uczy nowych kompetencji oraz stymuluje kreatywność.

Prowadzenie jednego warsztatu planujemy na 5 godzin lekcyjnych (w tym dwie przerwy śniadaniowe) – chcielibyśmy by uczestnicy warsztatów nie mieli w tym dniu innych zajęć edukacyjnych i mogli całkowicie skupić się na projekcie.

Ilość uczestników 13-16 dzieci – parzysta liczba uczestników podyktowana jest podziałem na zespoły projektowe, w których będziemy pracować. Optymalną sytuacją byłaby taka, gdy w warsztatach wzięły udział osoby wyrażające chęć do udziału
w takim działaniu.

 

Już od teraz można przesyłać do nas formularze zgłoszeniowe - poniżej znajdziecie linki do interaktywnych formularzy - na tym etapie nie jest konieczne oficjalne potwierdzenie chęci udziału w projekcie.

FORMULARZ PRZEDSZKOLA

FORMULARZ SZKOŁY PODSTAWOWE 

FORMULARZ GIMNAZJUM

 

Na wypełnione formularze czekamy do 16 września włącznie.

 Listę zakwalifikowanych do projektu przedszkoli, podstawówek i gimnazjów podamy 20 września 2016 r.

Główne kryterium wyboru miejsc, w których odbędą się warsztaty to umotywowanie potrzeby organizacji warsztatów w danym przedszkolu/szkole podstawowej/gimnazjum.

Oczywiście (uprzedzając pytania) udział w projekcie jest dla placówek i uczestników całkowicie bezpłatny! 

 

ONE MORE THING...

Na koniec nie lada niespodziankę - w październiku do szkół podstawowych w Wielkopolsce (ale także do zainteresowanych osób indywidualnych) trafi książka pod tajemniczym tytułem: "Szkoła Potworów Imienia Doktora Wiktora Frankensteina". Autorką tej (naprawdę niesamowitej) powieści jest Malina Prześluga, autorka wydanego przez nas kilka lat temu hitu dla maluchów "Jaś Lis".

Tym razem Malina napisała powieść grozy (!!!) dla dzieciaków w wieku 9-12 lat. 

Przebieramy nogami i nie możemy się doczekać! :)))

Projekt "Uczmy się razem żyć! Kampania na rzecz włączenia społecznego dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnościami 2016" został dofinansowany ze środków PFRON będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

 

Zapraszamy także na stronę projektu www.dzieciakizpodworka.pl oraz na facebooka.

Początek strony